انزوا به شدت بر مدیریت دیابت تأثیر می گذارد

17نوامبر 2021- تحقیق جدید نشان می‌دهد که خود مدیریتی بیماران دیابتی در طول همه‌گیری کووید-19، به‌ویژه در دوره‌هایی که افراد مجبور بودند خود را قرنطینه کنند، دچار اختلال شده است.

مطالعه‌ای به رهبری محققان دانشگاه آنگلیا راسکین(ARU) که ​​در مجلهDiabetology and Metabolic Syndrome  منتشر شده است، 679 بیمار بزرگسال را بین ماه می تا نوامبر 2020 مورد بررسی قرار داد. نتایج این بررسی نشان داد که خود ایزوله ­سازی(self-isolation) با نوسانات بیشتر در سطح قند خون، کاهش دسترسی به رژیم غذایی سالم و کاهش دسترسی به داروها مرتبط است. این نظرسنجی شامل افراد مبتلا به هر نوع دیابت بود.

نیاز به خود ایزوله‌سازی به دلیل عفونتCOVID-19 ، تنها مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر متغیرهای مورد بررسی در طول مطالعه بود. احتمال نوسانات در سطح قند خون در بین افرادی که نیاز به قرنطینه داشتند 1.8 برابر بیشتر از افرادی بود که این کار را انجام ندادند. در مجموع 35.6 درصد از پاسخ دهندگان گزارش کردند که نوسانات قندخون آنها در طول همه گیری کووید-19 بیشتر از قبل از همه گیری شده است.

علاوه بر این، 13.8 درصد از شرکت کنندگان گزارش دادند که دسترسی آنها به دارو در طول همه گیری بدتر شده است. احتمال دسترسی سختتر به دارو در افرادی که نیاز به ایزوله کردن داشتند، 1.9 برابر بیشتر از افرادی بود که این کار را نکردند. بیمارانی که تحت درمان با انسولین قرار داشتند، در مقایسه با افرادی که تحت درمان با انسولین نبودند، بیش از دو برابر احتمال کمتری داشت که به داروهای دیابت دسترسی داشته باشند.

نوسانات سطح قند خون در میان افراد دیابتی می تواند منجر به آسیب به چشم ها و سایر اندام ها شود.

پروفسور شاهینا پردهان، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر موسسه تحقیقات بینایی و چشم در ARU، گفت: افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری از عوارض جدی ناشی از COVID-19 هستند. بنابراین خود مدیریتی دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است و ما می‌خواستیم از موفقیت در خود مدیریتی افراد قبل و در طول همه گیری مطلع شویم.

او گفت: نتایج تحقیق ما ارتباط نگران کننده ای بین خود ایزوله­سازی و نوسانات قند خون، کاهش دسترسی به داروها، سطوح پایین تر فعالیت بدنی و رژیم غذایی کمتر سالم، را نشان داد. همه این عناصر برای خود مدیریتی موفق دیابت بسیار مهم هستند. با توجه به اینکه دسترسی به خدمات بهداشتی در طول همه گیری محدود بود، بسیار مهم است که مردم بتوانند مدیریت بیماری خود را در خانه بخوبی انجام دهند.

سیاست‌های بهداشت عمومی باید به آن دسته از افراد مبتلا به دیابت که نیاز به قرنطینه شدن در طول همه‌گیری دارند و همچنین افرادی که دارای عوارض دیابت هستند، اولویت دهد تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند دیابت خود را در این زمان به درستی مدیریت کنند.

بیماران مورد بررسی در این مطالعه از کشورهای بریتانیا، نپال، هند و بنگلادش بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-isolation-severely-impacts-diabetes.html